vrijdag 18 december 2015

De groeiers onder het MKB - bericht over de FD Gazellen van 2015

Het is en blijft een probleem: doorgroeien van zzp naar klein en daarna door naar nog weer wat groter: groei stuipen, spurten, maar vaak ook groei pijn. Wie lukt het wel en waar ligt dat aan ?

 
Elk jaar publiceert het FD de zogenaamde FD Gazellen. Altijd erg interessant. Zeker dit jaar. Lees de onderstaande analyse uit het FD 
 
De Newsdesk

Analyse: FD Gazellen trekken Nederland uit het dal

 
 
Wat een verschil met vorig jaar. Waren we toen somber over het aantal snelgroeiende bedrijven, dit jaar is dat precies andersom. We tellen 490 Gazellen in 2015, bijna anderhalf keer zo veel als een jaar eerder. Zo’n aantal is niet meer voorgekomen sinds de economische crisis het mkb raakte. Gezamenlijk zijn ze goed voor een omzetimpuls van €9,6 mrd en 45.300 banen.


Het succes van de Gazellen, geselecteerd op basis van hun prestaties van 2012 tot 2014, lijkt een voorbode van het herstel van de Nederlandse economie. De verwachtingen waren begin 2015 gematigd, die groeiprognoses werden al snel overtroffen. In het voorjaar van 2015 verhoogde het Centraal Planbureau de ramingen voor de Nederlandse economie.

‘Nederland scoort boven-gemiddeld in Europa met het aantal -snelle -groeiers’


Komend jaar wordt gerekend op nog betere cijfers. In een recent rapport gaat ABN Amro uit van een economische groei van 2,3% in 2016: een groeiversnelling ten opzichte van het voorgaande jaar. Het is vooral de wispelturige consument die de schroom van zich afwerpt en weer geld durft uit te geven. Er zijn minder ontslagen, minder huiseigenaren die ‘onder water’ staan, de energieprijzen zijn laag en de lonen gaan weer stijgen. ‘Groeiremmers van afgelopen jaren ontpoppen zich de komende jaren waarschijnlijk als groeiversnellers’, stelt ABN Amro.
Dat het goed gaat met de Gazellen blijkt ook uit de gemiddelde omzetgroei. Die was nog nooit zo hoog in de twaalf jaar dat Het Financieele Dagblad de Gazellen organiseert. Gemiddeld nam de omzet in de afgelopen drie jaar 156% toe. De top 100 uit dit magazine groeide maar liefst 469%. Bijna alle bedrijven — 97% -— doen dat op autonome basis.
 
Voorhoede
Ook op Europees niveau lopen we in de voorhoede. ‘Nederland scoort bovengemiddeld goed als het gaat om het percentage snelgroeiende bedrijven’, zegt hoogleraar Justin Jansen van de Erasmus Universiteit naar aanleiding van onderzoek door Rotterdam School of Management en het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Uit zijn onderzoek blijkt dat 5,4% van de Nederlandse ondernemingen een snelle groeier is: een hoger percentage dan in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk — landen die gezien worden als de motor van de Europese economie.
De groeicijfers van de Gazellen zijn wel wat gekleurd: het aandeel kleine bedrijven in de lijst groeit namelijk sterk, dan telt een omzetsprong van een paar ton al snel fors mee in het gewogen gemiddelde. Inmiddels valt 56% van de FD Gazellen in de categorie ‘klein’ (bedrijven met een omzet van €100.000 tot €2 mln). In 2010 was dat nog 39%.
 
Promotieonderzoek
In dit magazine besteden we speciale aandacht aan het promotieonderzoek van Paul Geuvers. Hij ontdekte dat een ondernemer een veel grotere invloed heeft op de prestaties en groei van zijn bedrijf dan gedacht. ‘Een ceo die veel met zijn mensen praat, haalt een twee keer zo groot rendement als een -hr-manager’, aldus Geuvers. Volgens het onderzoek komt snelle groei alleen tot stand als de ceo de groeiplannen — en dus ook het verdienmodel — deelt met zijn medewerkers. Een maandelijks praatje bij de koffieautomaat is niet voldoende.
In twee artikelen hebben we via gesprekken met de Gazellen de bevindingen van Geuvers getoetst aan de werkelijkheid. Succesvolle Gazellen besteden veel aandacht aan hun personeel en hebben platte organisaties. Sommigen gaan daar heel ver in. Zoals CTouch Europe, dat al zijn managers heeft geschrapt. Iedere medewerker maakt deel uit van een zelfsturend team. ‘En als je ze die verantwoordelijkheid geeft, zie je dat mensen die ook nemen’, aldus de financieel directeur van het bedrijf.
 
 
 
 
 
Niet alleen huidige Gazellen hebben tips voor ondernemers. Voor dit magazine zochten we ook contact met veteranen. Bedrijven die niet meer in de top 100 staan, maar nog steeds stevig doorgroeien.
 
Zoals Studentenwerk (tegenwoordig YoungCapital) dat de eerste jaren groeide zonder financier. En zo hoort het ook, aldus de oprichters. ‘Je hebt helemaal geen geld nodig. Ga eerst maar eens drie of vier jaar keihard werken’, aldus Hugo de Koning. En ook Pieter Zwart van internetretailer Coolblue vindt dat jonge ondernemers tegenwoordig te veel gericht zijn op vreemd vermogen. ‘Probeer de financiering in eigen hand te houden’, zegt hij in dit magazine. ‘De groei financiert zichzelf. Met de ingehouden winsten kun je investeren en nieuwe mensen aannemen. Daar heb je geen extra kapitaal voor nodig.’
 
 
Internetwinkel Coolblue is een van de 38 webshops in de lijst. Deze retai-lers vormen de snelstgroeiende branche binnen de lijst. Vorig jaar stonden er slechts twaalf internetwinkels in de Gazellenlijst. De snelste groeiers vinden we in de zakelijke dienstverlening. Het gaat om bedrijven als advies-bureaus, marketingbedrijven en detacheerders.
 
 
Net als macro-economen zijn ook de FD Gazellen positief over de toekomst. Bijna alle Gazellen (98%) rekenen op verdere omzetgroei. Vorig jaar lag dat nog op ruim driekwart (78%). 65% van de Gazellen is over de grens actief en gemiddeld komt 18% van de omzet uit het buitenland. België is het populairste land, gevolgd door Duitsland en de Verenigde Staten.
 
 
Over vijf jaar verwachten de Gazellen een derde van hun omzet uit het buitenland te halen. Daarmee trekken zij niet alleen de Nederlandse economie uit het dal, maar dragen zij ook hun steentje bij in het buitenland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten