De NVAB en haar Tien
Geboden
Gaat wel lekker, toch
?
Zo op het eerste gezicht gaat het best wel goed met de beroepsvereniging
der bedrijfsartsen, de NVAB: vereniging met lange traditie, want 75 jaar oud.
2000 leden met een actieve kern van 80-100 man/vrouw. Actief bestuur dat aan de
weg timmert. En elk jaar weer de succesvolle BGD dagen, waar toch gauw 500-600
bedrijfsartsen op afkomen om zich te laten bijpraten. Grote boekenkast vol met richtlijnen
(allemaal evidenced based natuurlijk), een veel bekeken website, een eigen
kwaliteitsbureau met EBM hoogleraar en een uitgewerkt visitatiesysteem. Een
bloeiende vereniging, toch ?
Grijs, grijzer,
grijst
Toch zit de NVAB volledig in het slop. Ik kom daarop naar
aanleiding van het recente rapport Profiel en producten van de bedrijfsarts. Het
doel was – begreep ik - een moderne visie over het vak te schetsen. Een saaiere
en grijzere voorstelling van mijn werk en vakgebied heb ik echter niet gelezen.
Neem een exemplarische zin als: een
product is een opzichzelfstaande en dus in beginsel afzonderlijk te benoemen
activiteit, waarvoor indien relevant een factuur kan uitgaan. Nu lever ik
persoonlijk (al dertig jaar) geen producten, maar verleen wel diensten. Maar
dit cruciale onderscheid lijkt te subtiel voor de opstellers.
Waar is de klant ?
De bedrijfsarts wordt neergezet als routine professional
volgens verdienmodel uurtje – factuurtje, werkend vanuit productcluster A,B
en/of C. Geen wonder dat er niemand meer voor ons vak kiest.
Nergens wordt duidelijk wat het resultaat is van zijn en/of
haar handelen. Echt problematisch is dat de klant geheel niet in beeld is.
Alles lijkt gebaseerd te zijn op het adagium: wat dokter doet is goed. Alles
komt voor de bakker, als je bedrijfsarts maar in de zorg positioneert. Geloof ons
nu maar !
Over geloven gesproken: het stuk wordt – heel bijzonder - ‘opgevrolijkt’
met een tiental geboden van de bedrijfsarts. Ja, u leest het goed: van de bedrijfsarts of had er eigenlijk voor
moeten staan ?
De NVAB presenteert deze 10 ‘normerende uitgangspunten’– zo
stellen de schrijvers – omdat die van belang zijn voor de kwaliteit van het
werk van de bedrijfsarts. Het zijn korte statements die ‘duidelijk moeten maken
waarop ‘we’ aanspreekbaar zijn. Het zijn ‘onze’ tien geboden’. ‘Wij houden ons
aan die geboden, aldus de
schrijvers, maar ‘wij vinden ook dat anderen ons daaraan kunnen en moeten
houden’.
Ik begrijp eruit dat de NVAB schriftgeleerden vanaf het
moment van goedkeuring door de ALV in november 2012 in rotten van tien
klaar staan om ‘ons’ bij de les te houden. Het nieuwe polit bureau groet U.
Gebod tien: de aap
uit de mouw ?
Het tiende gebod is de afsluitende klapper: ‘Goede
bedrijfsgeneeskundige zorg wordt geleverd volgens afspraken die vooraf zijn
overeengekomen met opdrachtgevers. Zulke overeenkomsten zijn bestand tegen een
kwaliteitstoets zoals in deze tien geboden bedoeld. De bedrijfsarts is zelf
voor die toets verantwoordelijk’.
Toegegeven, het is een beetje taaie tekst, maar begrijp ik
het nu goed dat die Tien Geboden van de NVAB eigenlijk zijn bedoeld om de
opdrachtgevers - die doerakken van werkgevers - de maat te nemen en bij de les
te houden. De NVAB maat wel te verstaan !
Gelovige instemming: hallelujah !
Het rapport zal ongetwijfeld met algemene stemmen worden
aangenomen, net als al die andere rammelende strategie rapporten als De
bedrijfsarts – dokter en adviseur uit 2007 en de recente Strategische leidraad
2010-2015. De Commissie heeft namelijk gesproken en de bedrijfsartsen zijn een
volgzaam volkje. Maar mag ik even de vraag stellen: wie bedenkt nu zo iets ?
Het kan beter: De
Nieuwe Bedrijfsarts
Dit rapport gaat bij mij zo de prullenbak in. Al jaren ben
ik bewust geen NVAB lid, want de NVAB is te sociaal conservatief. En nu worden
ze ook nog eens echte ‘true believers’. Het wordt guur in Nederland. Maar lees eens
het Manifest De Nieuwe Bedrijfsarts als je wilt weten hoe het anders, beter
kan.
En: binnenkort op weblog De Nieuwe Bedrijfsarts: de zevendelige feuilleton De NVAB en het dode spoor - over waar het nu eigenlijk verkeerd gaat en vooral: wat er aan te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten