Daar wordt op de deur geklopt ! Wie zal dat zijn ? De toekomst ! De toekomst ?!?

'Het is toch wel bijzonder om zo regelrecht naar de toekomst te wandelen. In het dagelijkse leven komt men daar zo zelden aan toe, als je begrijpt wat ik bedoel'
De Nieuwe Bedrijfsarts
Boem, boem, boem
De    toekomst klopt óók aan de deur van de bedrijfsarts, maar deze geeft    niet thuis. De bedrijfsarts oude stijl is te druk bezig met zijn werk    als uitvoerende routine professional en zit te vaak en te lang in de    spreekkamer. Zij lijkt gewoonweg geen tijd voor de toekomst te hebben.
Wake up call 
Recent    verscheen er een interessant rapport onder de titel:    Bedrijfsgezondheidszorg, de toekomst is nu. Het beeld wordt geschetst    van een krimpende ‘low interest’ markt, vol met spelers die ‘alles voor    iedereen’ doen. Bedrijfsgezondheidszorg is de thuismarkt van de    arbodiensten, maar zij kampen echter met een verouderd model, een    stoffig ambtelijk imago, en zoeken nu allemaal tegelijk een uitweg in    ‘duurzame inzetbaarheid’. 
Aflopende zaak ?
De    bedrijfsarts zelf komt slechts in de rafelranden van het rapport aan   de  orde. Niet als spelbepaler, maar als dure uitvoerende professional   én  als ‘voornaamste bezit’ van de arbodiensten. De opstellers zijn    sceptisch over de groei mogelijkheden in de markt van de    bedrijfsgezondheidszorg, en sluiten een ‘aflopend scenario’ niet uit,    want ‘teveel aanbieders wedden op alle paarden tegelijk’. Onvoldoend    onderscheidend vermogen en geen maatwerk is de voornaamste makke.
Wat nu te doen ? in ieder geval: ophouden met klagen
Om    te overleven - en niet als de dodo onder de dokters de boeken in te    gaan - zal de bedrijfsarts zich razendsnel moeten aanpassen en vooral    haar huidige klagerige, en verongelijkte slachtofferrol en- imago (zij:    werkgevers, directie arbodiensten, overheid, marktwerking, hebben de    schuld en wij, arme dokters die zo ons best doen- moeten gered worden )    moeten afleggen. Naar de toekomst kijkend voorzie ik de ontwikkeling   van  een driestromenland.
In de hoofdstroom der sociale zekerheid: de NVRA
Het    merendeel van de huidige bedrijfsartsen kan – metaforisch gesproken-    blijven werken als wegenwacht op de grote WVP Autobahn. Bij ‘panne’(    ziekmelding) zetten wij U - middels sociaal medische begeleiding - weer    op de rit. Dankbaar werk, gewaardeerd door klanten – ‘want daar wil  ik   er geen buikpijn van hebben’-  én bovendien    (chapeau !) gebleken effectief ( zie de recente evaluaties van Wvp en    Wia). De NVAB kan nu snel fuseren met de NVVG tot de Nederlandse    Vereniging voor Reïntegratie artsen, de NVRA. Geschatte grootte: 1600    bedrijfsartsen en 1000 verzekeringsartsen. Beiden artsen zijn werkzaam    in de verzuim en reïntegratieketen en de werkvelden van deze professionals zijn geheel complementair.
In de medische bijstroom: de klinisch arbeidsgeneeskunde
Bij ernstige panne en/of forse schade op de WVp Autobahn is een snelle verwijzing (via de vluchtstrook) naar De Garages:  poliklinieken    van mens en arbeid – voor medische diagnostiek en interventie    noodzakelijk en wenselijk. Zinvol en interessant werk voor de echte    dokters onder de bedrijfsartsen. Echt medisch handwerk thuis horend in    het zorg segment. Groei mogelijkheid tot 200 klinisch    arbeidsgeneeskundigen lijkt realistisch. Een eigen vereniging (NVKA)    bestaat er al sinds 2007. 
In de organisatie wildwaterbaan: De Nieuwe Bedrijfsarts (DNB) 
In    de niches van de arbodienstverlening en bedrijfsgezondheidszorg  houden   zich op dit moment naar schatting 100 tot mogelijk 200  bedrijfsartsen   op, die vooral ook organisatiegericht werken. Bij MKB  bedrijven, grote   en kleine interne arbodiensten, en grote concerns.  Bedrijfsartsen die   niet primair werken vanuit de traditionele  driehoek: medische klacht,   beperking, verzuim/reïntegratie, maar  vanuit de ‘gouden’ driehoek :   mens, werk en organisatie. Uitdagend en  erg interessant werk.
In de praktijk
Al    lange tijd werk ik als DNB-er en heb mijn gereedschapskist in de loop    der jaren gevuld met allerlei verschillende instrumenten, modellen en    scans. Mijn favoriete top drie van dit moment zijn: de  coachingsmatrix   van Maarten van Kouwenhoven , het model van Knoster:  omgaan met   veranderingen in complexe omgevingen, en het gedragsmodel  van Falke en  Verbaan. Allemaal bewezen werkzaam en erg  inzichtelijk.
Zakelijke dienstverlening
Voor    alle helderheid: de natuurlijke habitat van De Nieuwe Bedrijfsarts is    dus niet de zorg, maar de zakelijke dienstverlening. Unique selling    point van de DNB-er is adviesvaardigheid, inventiviteit en oplossend    vermogen in plaats van ‘dokter te zijn’. Een nieuwe beweging is op de    kaart gezet. Waarvan acte !
We naderen de toekomst, Joost
Als we daar zijn kunnen we even uitrusten !
 
