Bedrijfsarts
2.0 - klaar om te kiezen ?
Crises ?! welke crises ?
De wereld om ons heen
verandert dramatisch snel, maar de bedrijfsarts én NVAB bewegen niet mee.
Vastgeklonken aan oude vertrouwde, maar overleefde paradigma’s en versleten,
uitgewoonde denkschema’s. Het is hoog tijd om wakker te worden. Want de klant
(de werkgemeenschap)verdient beter.
Bedrijfsarts, quo vadis ?
In de traditionele
arbodienstverlening is de bedrijfsarts ‘omgevormd’ tot een schadelastadviseur. Een
Wvp dokter met de spreekkamer op de arbodienst als zijn natuurlijke habitat.
Werkend en denkend vanuit een verzekeringsconcept ingebed in een Wvp traject.
De klant krijgt wel een antwoord, maar geen oplossing. Maar ja wat, als zo
meteen de Wvp wordt afgeschaft ? Dan is deze arbo-arts out of business.
De bedrijfsarts nieuwe stijl
à la de NVAB is een ‘dokter als alle dokters’, want het probleem wordt medisch
gedefinieerd en dus is de bedrijfsdokter dé oplossing. Sociaal medische
begeleiding – is volgens deze gefabuleerde redenering – ook behandeling én dus
zorg. Maar sinds Copernicus is al bekend dat de wereld niet om de dokter, maar
om de zon (lees: de klant) draait. De arbodienst wordt ingewisseld voor
gezondheidscentrum, maar daarmee is de bedrijfsarts à la de NVAB nog steeds
niet óp de werkvloer en ín het bedrijf te vinden !
Bedrijfsarts 2.0
Het betere alternatief is de
organisatiegerichte bedrijfsarts: de bedrijfsarts 2.0. De bedrijfsarts is in dit concept een sociaal-geneeskundige die
het wel en wee van de werkgemeenschap kent en bovenal een vaardig bedrijfsadviseur
is. Het domein van de bedrijfsarts is het werk, het bedrijf, de organisatie
(niet de spreekkamer). Haar natuurlijke counterpart is dus niet de
gezondheidszorg, huisarts of medisch specialist, maar het management van het bedrijf,
de OR, de afdeling human resource management, de organisatieadviseur.
De
bijsluiter: De specificaties van de
bedrijfsarts 2.0 zijn even simpel als voor de hand liggend:
1.
Werken op locatie: Zonder goede input( informatie, communicatie) geen output ( werkzaam
advies). Werken op locatie bij elke klant ( juist ook in het MKB) is een niet
alleen een vanzelfsprekendheid, maar bovenal een noodzakelijke randvoorwaarde.
2.
Eigen regie voorop: het bedrijf, de werkgemeenschap is zélf portefeuillehouder en dus is het
verhogen van het eigen oplossingsvermogen het doel van advisering.
- Maatwerk: geen bedrijf, geen organisatie is hetzelfde. Bij elk bedrijf moet (steeds opnieuw) ontdekt worden wat de sleutel tot succes is. Zonder maatwerk werkt het niet. Dus er is een per definitie een groot verschil in aanpak tussen bijvoorbeeld MKB en groot bedrijf,en tussen branches als bouw,onderwijs, metaal of zorg.
4.
Interventiegericht van A naar Beter: De vraag en behoefte van het bedrijf(de
klant) is leidend en sturend. Raadgevend,
coachend, adviserend wordt interventiegericht van A naar Beter gewerkt. Of om het met Cruijff te zeggen: als je
wilt scoren, moet je schieten. Dus er is geen plaats voor het veelvertoonde
arbo-circulatie-voetbal.
5.
Systeem
benadering: advies
op alle niveaus: de bedrijfsarts adviseert
niet alleen de individuele medewerker ( tijdens spreekuur)of afdeling ( tijdens
smt) maar legt juist de verbanden tussen alle de drie niveaus, individueel,
functie/afdeling/team én management/organisatie.
6.
Slim: geen
standaard antwoorden/formulieren ( zoals fml), maar slimme concrete praktische
oplossingen moet het resultaat zijn.
Voor de goede orde: het concept bedrijfsarts 2.0 is niet overal toepasbaar, want het vereist een sterke ambitie tot permanente verbetering, een pro actieve aanpak en een systeembenadering ,bij zowel het bedrijf, als bij de bedrijfsarts. Anders gesteld: het is niet voor elk bedrijf hét geschikte antwoord, noch is elke bedrijfsarts ( ook niet à la de NVAB !) geschikt om in dit concept te denken en te werken.
Tja, dokter was je al (want dat overkwam je), maar bedrijfsarts 2.0 is een keuze !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten