dinsdag 3 november 2015

Ziek door het werk en de rol van de bedrijfsarts - overdenkingen naar aanleiding van de derde uitzending van De Monitor over de rol van de bedrijfsarts

Afgelopen zondag zond KRO NCRV De Monitor haar derde uitzending uit, waarin de rol en positie van de bedrijfsarts centraal stond. Licht ontluisterend dus
 
1. Nogmaals zien ? Dat kan !
 
Voor wie het de uitzending heeft gemist en/of het nog een keer wil bekijken.
 
 
 
 
 
 
Zie de link naar uitzending gemist:
 
http://demonitor.ncrv.nl/uitzendingen/de-bedrijfsarts-en-zorgdeclaraties
 
meer in het algemeen:
http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk
2. Openhartige reactie van bedrijfsarts Elianne van Veelen
 
Aantal opvallende uitspraken, die het overdenken meer dan waard zijn
 
'Ik doe dit- mijn werk- omdat bedrijfsarts het leukste vak van de wereld is'
 
mooi citaat van Benjamin Franklin wordt aangehaald:
'an ounce of prevention is worth a pound of cure'
                                 
Ja, mijn positie staat onder druk bij een werkgever die niet wil investeren, die zet zijn mensen onderdruk. En dus ook mij.  Maar als je een werkgever hebt die zijn medewerkers ziet als grootste kapitaal, merk in niets van die druk. dan ik onafhankelijk mijn werk doen.
 
...kwam ik erachter dat ik de werkomstandigheden van werknemers die werken bij een werkgever die nul komma nul in mensen wil investeren, niet kan veranderen. Ik kan werkgevers niet dwingen ....
 
'Er zijn zoveel bedrijfsartsen die zich alleen maar in het hoekje van verzuimbegeleiding laten drukken en niet verder komen dan een oordeel geven over beperkingen en de prognose van de verzuimduur'
 
'Ik schaam me dan  soms voor mijn eigen beroepsgroep'
 
'Als bedrijfsarts heb ik gekozen alleen nog maar voor klanten te wreken die hun medewerkers als grootste kapitaal zien'
 
'over kankergevallen: wat je niet kent, hérken je niet'
'Het is dat ik maar twee handen en één mond heb- maar er is nog zoveel te verbeteren'
 
...als bedrijfsarts wordt je dan onderdeel van een juridisch spel, waarin je door beide partijen als pion wordt gebruikt tegen de ander..'
 
 
'Er zijn heel wat beroepsgebonden aandoeningen. waarbij het werk zeker meegespeeld heeft in het ontstaan, maar waarbij de werkbelasting niet enige belasting is geweest... In welke mate is burn out dan door het werk bepaald ?
 
 
'ik kan heel goed signaleren of een aandoening mogelijk, waarschijnlijk of mede door het werk wordt veroorzaakt, dat is niet moeilijk. Maar als het gaat om de mate daarvan bv in een percentage uitdrukken, dan vind ik dat je die beoordeling moet overlaten aan een ander.
 
 
Tja- wat maakt een 'goede' bedrijfsarts- dit is het (denk)model van De Nieuwe Bedrijfsarts
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten