Meer H ! veel meer H !
Marc van Veldhoven is een oude bekende in de bedrijfsgezondheidszorg, want een van de motors achter en bij de SKB ( Stichting Kwaliteitsbevordering Bedrijfsgezondheidszorg) en één van de founding fathers van de VBBA vragenlijst. Hij schreef ook een erg aardig boekje - al weer wat jaren geleden namelijk 2001 met de prachtige titel Te moe voor het paradijs - over werkstress: tussen weten en doen.
Recent is hij doorgestegen in de wetenschappelijke hierarchie naar de plek van hoogleraar; in dit geval aan de Universiteit van Tilburg, te waar hij zich vooral richt op de H kant van de HRM. Kortom: een gisse denker en dus interessant voor De Nieuwe Bedrijfsarts. Binnenkort meer achtergrondnieuws over hem. Via de SKB is zijn oratie op te vragen
Alvast onderstaand het bijbehorende persbericht - bron : universiteit Tilburg:
‘Meer H in strategisch HRM’
Oratie arbeidspsycholoog Marc van Veldhoven
Binnen
het vakgebied van strategisch Human Resource Management (HRM) schiet de
aandacht voor de individuele werknemer tekort. Door een brug te slaan
met de arbeidspsychologie, kan een betere relatie gelegd worden met het
individuele gedrag van de werknemer en hierdoor met de doelen van de
organisatie. Dat betoogt hoogleraar Marc van Veldhoven op vrijdag 20
april bij de aanvaarding van de leerstoel Werk, Gezondheid en
Welbevinden aan Tilburg University.
Strategisch HRM heeft betrekking op alle activiteiten van het
management van een organisatie die erop zijn gericht de
organisatiedoelen te behalen met behulp van werknemers. Maar daarbij
wordt vaak meer gekeken naar de inspanning van alle werknemers
gezamenlijk als een soort ‘arbeidspotentieel’, dan naar de inspanning
van individuele werknemers. En dat terwijl werk uiteindelijk neerkomt op
het bloed, zweet en tranen van individuen, en hun onderlinge afstemming
. In strategisch HRM ontbreekt het hierdoor aan inzicht in het
fundament van de beoogde organisatieprestaties: het werkgedrag. Zonder
dit fundament ‘gaat strategisch HRM niet over mensen, maar over mensen
heen’, aldus Van Veldhoven.
Binnen de arbeidspsychologie is juist
veel kennis opgebouwd over hoe bepaalde werkkenmerken leiden tot
gezondheid, welbevinden en werkgedrag van individuele werknemers, maar
die kennis wordt niet altijd toegepast. Zaken als overnames en fusies
krijgen nogal eens meer prioriteit, of het leveren van nieuwe producten
of diensten, het invoeren van nieuwe technologieën, enzovoort. Terwijl
het succes hiervan uiteindelijk toch ook vaak weer afhangt van
individueel werkgedrag. Dat er weinig wordt gedaan met de kennis uit hun
vakgebied komt deels doordat arbeidspsychologen op hun beurt
onvoldoende aansluiten bij het strategische niveau van de organisatie.
Van Veldhoven stelt voor om strategisch HRM en arbeidsgedrag met
elkaar te verbinden in drie stappen: van strategisch HRM van de
organisatie naar (de beleving van) individuele werkkenmerken, van
individuele werkkenmerken naar de individuele keuze zich in te spannen
voor de organisatiedoelen, en tenslotte van individuele inspanning naar
organisatieprestaties. Voor ieder van die stappen zal nog veel onderzoek
nodig zijn, waar Van Veldhoven en zijn collega’s al aan werken.
Prof. dr. Marc van Veldhoven (1963) studeerde
klinische en gezondheidspsychologie in Tilburg (1987, cum laude) en
werkte ook 4 jaar als student- en onderzoeksassistent bij deze vakgroep.
Van 1988-1997 werkte hij als psycholoog/onderzoeker bij de BGD
West-Brabant, later onderdeel van Arbo-Unie. In 1996 promoveerde hij als
buitenpromovendus aan de Universiteit Groningen. Van 1997-2002 was hij
onafhankelijk adviseur (Van Veldhoven Consultancy BV), wat hij
combineerde met werkzaamheden als senior onderzoeker bij de KU Nijmegen
(vakgroep arbeids- en organisatiepsychologie) en bij de Stichting
Kwaliteitsbevordering Bedrijfsgezondheidszorg (SKB/Amsterdam). Sinds
2002 werkt Marc bij het departement HR studies van Tilburg University.
Noot voor de pers
Prof. dr. Marc van
Veldhoven spreekt zijn oratie uit op vrijdag 20 april om 16.15 uur in de
aula van Tilburg University. Titel rede: Over knipogen, badkuipen en kampeertenten: Arbeidsgedrag als fundament van strategisch HRM.
Voor meer informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met
persvoorlichter Corine Schouten, tel 013 – 466 2993, email persvoorlichters@uvt.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten