donderdag 11 juli 2013

Zin in werk - interview met interviewer/maker Peter Henk Steenhuis


Zin in Werk - de serie - uit Trouw

Zin in werk is een serie interviews met over mensen en werk, gemaakt door Peter Henk Steenhuis(tekst) en Marcel Prins (fotografie) en welke elke week verschijnt de bijlage Letter en Geest van het  dagblad Trouw ( de zaterdag aflevering).  Een bundeling van de eerste serie van 50 afleveringen is nu verkrijgbaar in boekvorm - dus een aanrader voor elke bedrijfsarts.

Peter Henk Steenhuis, journalist: 'Taal is inhoud'

 
 
bron: Trouw - Letter en Geest - zaterdag - 29/06/13, 00:00

"Ik ben nu het interview met fotograaf Marcel Prins aan het uittypen. Dat doe ik altijd. Het gesprek, dat ik heb opgenomen op een minuscuul, digitaal apparaatje, tik ik van begin tot eind letterlijk uit. Daarna begin ik aan het schrijven van het verhaal.

Wanneer begint een interview? Misschien al bij het allereerste telefoontje, als ik een oriënterend praatje maak. Dan luister ik scherp: begrijpt hij of zij wat de bedoeling is en krijg ik gedetailleerde antwoorden?

Het interview met Marcel Prins heb ik voor het laatst bewaard. Na een jaar lang samen optrekken om beroepen in woord en beeld te vangen, weet hij precies wat ik zoek.

Ik heb Marcel veelvuldig zien fotograferen, maar wat doet hij nou precies? Nu pas begrijp ik hoe belangrijk licht voor hem is. 'Licht is vorm', zegt hij. Hoewel ik het gesprek helemaal op band opneem, schrijf ik de belangrijkste uitspraken ook op. Die vormen de kern van het stukje dat ik straks schrijf.

Ik let erg op technische details. Begrijp ik alles? Anders zit ik mezelf straks achter de computer te vervloeken. Ook ben ik gespitst op mooie woorden. De taal is voor mij wat het licht is voor Marcel. Toen de dijkgraaf zei: 'Ik ben een duizenddingendoekje', wist ik dat ik hem daarmee kon karakteriseren. Hij had ook kunnen zeggen: 'Ik ben multidisciplinair'.

De persoonlijke taal vormt een risico: Hoe karakteristieker de woorden, hoe groter de kans op onbegrijpelijkheid.

Ik ben altijd op zoek naar actie. De lezer moet het idee krijgen dat hij erbij is geweest. Ik gebruik daar kleine tussenzinnetjes voor. Zo laat ik Marcel vragen: 'Wil je je laptop pakken en aan die tafel bij het raam gaan zitten?' De lezer, die inmiddels weet dat de fotograaf op zoek is naar goed licht, ziet de journalist opstaan en zijn ratjetoe verplaatsen. Terloops krijgt de lezer zicht op het mobiele karakter van het werk van de journalist.

Ik schrok van mijzelf toen ik de eerste foto zag. Wat een boze man. Onmiddellijk wist ik dat ik die waarneming kon gebruiken. Veel geïnterviewden vinden van zichzelf dat ze streng kijken wanneer ze geconcentreerd bezig zijn. Nee, welk woord gebruikte Marcel precies? Ze vinden zichzelf 'nors'. Norsheid heeft kennelijk iets met concentratie te maken. Dat moet in de neerslag van het interview.

Schrijven is schrappen, zegt men vaak. Marcel gaat door tot hij het gevoel krijgt dat 'portret en detail samen, kortstondig, een kern vastleggen van iemands werk'. Mijn doel: met ongeveer vijfhonderd woorden een kernachtig beeld geven van de persoon die het werk verricht. En van de zin die hij daarbij ervaart.

Nu komt de finishing touch, het moeilijkste gedeelte van mijn werk: wat kan eruit?

Het laatste deel van mijn werk leest u niet."

Voor meer informatie: http://zininwerk.dyndns.org/
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten