donderdag 19 april 2012

In de boekenkast van De Nieuwe Bedrijfsarts - boekentip 1


Rubriek: In de boekenkast van De Nieuwe Bedrijfsarts (DNB)

Doel: het vormen van een DNB basis bibliotheek

Target: binnen 1 jaar vullen (2012) met een 100-tal interessante boeken en waardevolle rapporten -

dus twee tips per week

Boek nummer 1: De Ondernemende Professional - Frank Kwakman en Chris Zomerdijk

Dit boek is net uit (maart 2012) en ik heb het diagonaal gescand; voldoet prima als starter voor de DNB-er. Frank Kwakman is hoogleraar aan de Nijenrode Business University en houdt zich sinds een jaar of tien bezig met de zakelijke dienstverlening, waaronder hij ook de arbo dienstverlening schaart. Hij heeft goed uitgewerkte denkbeelden die ook voor DNB interessant zijn.

Al eerder besteedde weblog DNB aandacht aan Frank Kwakman en zijn ideeen betreffende de zgn PSF: Professional Service Firm, zoals advocaten-, accountants, of notaris kantoren, maar ook arbodiensten.

In dit boek werkt hij een aantal thema's nader uit. Aardige citaten zijn:
  • De klassieke focus op vakinhoud volstaat niet meer

  • Co-creatie met klanten cruciaal bij ontwikkelen van uw dienstverlening.

  • Ondernemerschap zo laag mogelijk in de organisatie.

  • Abonnement op uw professionele dienstverlener: het uurtje-factuurtjemodel werkt niet meer.

  • Hoogwaardige kennis vermarkten via ICT-tools.

  • Klanten zelfbedieningsmogelijkheden bieden of Doe-het-zelfomgeving voor klanten creëren.

  • De toekomst van professionals: van onafhankelijk adviseur naar risicodragend regisseur.

  • Van handjes leveren naar echte businesspartner zijn voor de klant.

  • Ondernemend samenwerken: nieuwe manieren van samenwerken initiëren gericht op kennisproductie: het delen en vernieuwen van kennis.

  • De traditionele organisatie op de schop: van piramide naar pannenkoek.

Lees verder: het interview met Kwakman en Zomerdijk
bron: Management boek

‘De wereld van de professionele dienstverlening is in jaren niet zo interessant geweest,’ vindt Frank Kwakman. ‘De ontwikkelingen die daar hebben plaatsgevonden waren allesbehalve onverwacht, maar lang niet alle professionals hebben daar goed op ingespeeld.’ De afgelopen tien jaar is de vraag naar hun diensten drastisch teruggelopen. De concurrentie werd heviger en de tarieven kwamen onder druk te staan. Niet alleen organisatieadviseurs, ICT-consultants en interim managers, maar ook accountants en advocaten moesten zien zich in die veranderende markt te onderscheiden en een concurrerende positie in te nemen.

Zo dus ook voor de bedrijfsarts !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten