Frank Kwakman ( professor Business University Nijenrode) en zijn ideeën over De Nieuwe Professional zijn één van de inspiratiebronnen voor het concept De Nieuwe Bedrijfsarts.
Maar: hoe ontwikkelt die wereld zich ?
In 2005 al weer schreef hij samen met Jos Burgers het boekje de Zeven marketing wetten voor professionals: deze zeven wetten zijn ook voor De Nieuwe Bedrijfsarts interessant:
1. vraag je af hoe onderscheidend je bent
2. claim je eigen plek in het weiland
3. bepaal de juiste acquisitie strategie
4. investeer in klanten die waarde creeëren
5. lever meer dan alleen goed werk
6. maak jezelf uniek en gevraagd
7. doe vooral waar je goed in bent
Kwakman onderscheid eigenlijk een vijftal competenties voor de nieuwe professional en dus ook voor De Nieuwe Bedrijfsarts:
1. bovenvakinhoudelijke competenties: competenties waarmee het initiele vakgebeid beter tot zijn recht komt, zoals adviesvaardigheid, projectmanagement en persoonlijke presentatie
2. klant - en branche gerichtheid: ontwikkelen van echte interesse voor klanten en branches om gesprekspartner te kunnen zijn bij voor klanten essentiële business issues
3. personal branding: keuzes maken in je professionele loopbaan om zichtbaarder te zijn op de markt en tegelijk je professionele ontwikkeling een gerichte impuls te geven
4. commerciële affiniteit: ondernemerschap, vermogen om te netwerken en ambitie om een bijdrage te leveren aan de commerciële inspanning van het bedrijf waar je als professional (voor) werkt
5. stijlflexibiliteit:kunnen werken in steeds wisselende combinaties van teams, coalities en belangen, zowel extern als intern gericht en in verschillende rollen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten