woensdag 18 september 2013

De bedrijfsarts transparant

Geen warme associatie ?

De bedrijfsarts roept niet direct warme en positieve associaties op. Dat weten we als bedrijfsarts als geen ander. Ik heb daar zelf ook last van. Op een verjaardagsfeestje zal ik niet snel zeggen dat ik bedrijfsarts ben en als ik het toch doe dan volgt per direct een zeer uitgebreide toelichting en/of bijsluiter.




Geen sterk merk ?

Bedrijfsartsen zijn niet populair.  Niet onder collega's, want geen echte dokter ('dat is toch geen echt medisch handwerk, zeg ), niet bij de vakbonden ( slapjanussen en slippendragers, die doen wat de werkgever wil, want wie betaalt, bepaalt toch ?), niet in de publieke opinie ( arbo artsen, controle arts, claimbeoordelaars).

De beroepsgroep helpt daar zelf geweldig aan mee door de positionering van de bedrijfsarts continu ter discussie te blijven stellen terwijl er een prachtig positief rapport van Astri op tafel ligt met klinkende positieve cijfers. Soort vorm van collectieve zelfkastijding lijkt het wel.

Nu ook al als droeve figuur in de literatuur
Zelfs in de literatuur duikt de bedrijfsarts als droeve figuur op, zo blijkt uit het laatste boek van Herman Koch Zomerhuis met zwembad.

'Een week voor het einde van de schoolvakantie heropende ik mijn praktijk. Maar de bezieling was weg"  'Ik bracht het niet meer op' .'Ik leunde achterover in  mijn stoel en sloot de ogen. Ik probeerde uit te rekenen hoeveel maanden het zou duren voordat ik helemaal zonder zou komen te zitten'

'Een enkele keer, tijdens een helder moment, dacht ik aan de financiële consequenties. Niet te lang, want de oplossing lag voor de hand' Een luizenbaantje misschien. Bedrijfsarts. Of iets geheel anders. Een radicale verandering. Hotel arts op een Canarisch eiland.

Tegen dergelijke beelden is het moeilijk weerwerk te geven

Open en integer

Toch blijkt het mogelijk dit negatieve beeld bij te stellen. Dat blijkt uit een video impressie van bedrijfsarts Wendel Slingerland, in samenwerking met Immediator Bedrijfsartsen.

Het recept blijkt erg simpel. Niks geen opgeklopte verkoop praatjes, geen dikke nota's over de geringe instroom van bedrijfsartsen, geen wervingsplannen voor studenten.

Gewoon hardop vertellen wat je leuk aan je vak vind. Open, eerlijk en tegelijkertijd merkwaardig kwetsbaar.

Bekijk deze bijzondere video.

De link is:

http://vimeopro.com/user4661032/bedrijfsarts-transparant







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten