Vorige week ontving De Nieuwe Bedrijfsarts een interessante nieuwsbrief van Immediator bedrijfsartsen, met daarin een aardig overzicht van de mogelijke consequenties van de nu circulerende plannen.
En: de implicaties zijn zeer verstrekkend ! Het meest ingrijpend zijn:
a. bedrijfsarts wordt losgekoppeld uit zijn huidige context - het bedrijf, de organisatie - de klant dus
a. bedrijfsarts wordt losgekoppeld uit zijn huidige context - het bedrijf, de organisatie - de klant dus
b. er vind een ontkoppeling van verzuimbegeleiding en preventie plaats - een bewezen sterke combinatie
c. de bedrijfsarts wordt 'herlabeld' als arbeidsgeneeskundige
d. bedrijfsarts is adviseur af en weer terug als dokter in haar moederschoot, de zorg
Heel bijzonder allemaal, zeker als je blijft worstelen met de kernvraag: wat was het probleem ook al weer dat moest worden opgelost ?
Laat het duidelijk zijn: er is geen systeemprobleem ! en dus is een stelselwijziging niet aan de orde. Zelfs buitengewoon schadelijk.
Of om het in de KPMG- Plexus scenariostudie termen te gieten. De Nieuwe bedrijfsarts is voor scenario 1- plus: in de kern houden zoals het nu is (want in de kern goed functionerend) - plus verbeteringen doorvoeren zoals het invoeren van het arbeidsomstandigheden spreekuur en het doorvoeren van innovaties.
By the way: maar waar komen deze bijzondere ideeën dan plotseling zomaar vandaan ?
1. dat is niet plotseling, want hier is met name door de FNV, in samenspraak met NVAB , al jaren naar toe gewerkt. Ter verdere toelichting : men leze daarover de blog: De huisarts als de nieuwe poortwachter van verzuim en claimbeoordeling en Verzuim de new battle field ?
2. Dit alles kan worden gezien als een herschikking van de macht in de polder. De 'werkvloer' van BV Nederland heeft daarbij zoals gewoonlijk het nakijken en betaalt - as usual- de (gepeperde) rekening daarvoor. Tenzij U natuurlijk er mede voor zorgt dat deze plannen geen doorgang vinden.
Ter illustratie: onderstaand de inschatting van Immediator bedrijfsartsen over de stand van zaken anno 1 februari 2014
Wat zijn de ideeën:
·
Verzuimbegeleiding gaat van de arbodiensten over
naar de eerste lijn gezondheidscentra. Financiering zou kunnen
plaatsvinden via (CAO)fondsen beheerd door sociale partners en de
zorgverzekeraars (voor interventies);
·
De arbodiensten blijven zich bezig houden met
advies arbeidsomstandigheden en preventie en second opinions bij
arbeidsgerelateerde problematiek. Zij krijgen een meer toezichthoudende
rol, mogelijk
ook aangestuurd door sociale partners via raden van toezicht etc.
Daarnaast heeft de nieuwe secretaris-generaal (Maarten Camps) van het
ministerie van Economische Zaken voorstellen gelanceerd waarbij de
werknemersverzekeringen worden gecollectiveerd in een
basisvoorziening met beperkte solidariteit. Hierdoor wordt het
financiële risico voor werkgevers enigszins verzacht en is aanvullend te verzekeren door bedrijf, individuele werknemer dan wel cao-fonds mogelijk;
·
Als werkgevers niet mee willen gaan doen zouden
vakbonden voor hun leden eventueel het arbeidsongeschiktheidsrisico
willen verzekeren al of niet via een pensioenconstructie;
·
Bedrijfsartsen (deze term verdwijnt, het worden nu
arbeidsgeneeskundigen) krijgen behandelbevoegdheid in de verlengde arm
van de huisarts, daarmee moet het vak aantrekkelijker worden;
·
Veel elementen komen van FNV van enkele jaren terug;
·
Voorstel past in Europese context.
Knelpunten en mogelijke consequenties van het voorstel zijn:
·
De koppeling tussen werkgever en bedrijfsarts
verdwijnt en gaat problemen opleveren als bijvoorbeeld de toewijzing op
postcode werknemer gaat gebeuren. Bedrijven kunnen dan met veel te veel
bedrijfsartsen geconfronteerd worden
(die een wettelijke toegang tot het bedrijf hebben). Grote bedrijven
die eigenrisicodrager zijn en met eigen-regiemodel, interne arbodienst
of maatwerkregeling werken mogen dat waarschijnlijk blijven doen zodat
dit probleem wordt opgelost;
·
Enorme verandering ten opzichte van huidige model;
·
Ook in dit voorgestelde model houdt het bedrijf de
regie op verzuim en draait direct of indirect voor de kosten op.
Schadelastbeheersing wordt lastiger;
·
De reorganisatie van de arbo bedrijfstak met een omzet van € 700 miljoen gaat erg veel geld kosten;
·
Werkgeverspartijen zullen zwaar gaan inzetten op wisselgeld; o.a. afschaffen van de ontslag bescherming;
·
Vermoedelijk sterke medicaliseringsgolf met toename verzuim en zorgkosten (de commissie verwacht echter een daling).
Deense model
Het voorstel wat nu in de SER ligt (en verder
uitgewerkt wordt in samenwerking met TNO) wordt ook wel het Deense model
genoemd. Falke & Verbaan heeft vorige week in samenwerking met
Astri een studiereis georganiseerd naar Denemarken
om daar uitgebreid met arbodienstverleners, overheid, sociale partners
en academische onderzoekers te spreken. Samen met een aantal
arbodiensten, zelfstandige bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen en
verzekeraars en enkele bestuursleden van OVAL, NVAB en NVvA
hebben zij kennis genomen van het Deense model.
Hierbij volgen enkele interessante bevindingen:
·
Denemarken heeft in totaal ongeveer 160 bedrijfsartsen, inclusief gepensioneerden;
·
De verplichte aansluiting bij een arbodienst is in 2003 afgeschaft en heeft deze bedrijfstak vrijwel de nek omgedraaid;
·
Bedrijfsartsen werken alleen bij enkele grote bedrijven en als klinisch arbeidsgeneeskundigen in 5 regionale ziekenhuizen;
·
Werkgevers hebben een
zeer beperkt eigen risico, na 4 weken verzuim is er een looncompensatie
door de gemeente waar de werknemer woont. De casemanager van het
jobcenter van de gemeente probeert dan in
spoor 1 en 2 te re-integreren, maar de werkgever mag de werknemer na
120 dagen verzuim ontslaan. Re-integratie is zeer moeizaam in
tegenstelling tot re-integratie van WW’ers. Er is een hoge
arbeidsmobiliteit en weinig ontslagbescherming;
·
Het verzuim ligt rond de 4.5%;
·
De eigen huisarts van de
werknemer informeert de werkgever en de casemanager van de gemeente over
mogelijkheden en beperkingen via de "fit note". De casemanager van de
gemeente beschikt over alle medische
informatie met toestemming van de werknemer. Er zijn heel weinig
juridische conflicten in verband met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen;
·
Er is een grote mate van consensus over dit systeem onder sociale partners in Denemarken;
·
Kosten voor overheid zijn zeer hoog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten