Datum :
Vrijdag 22 mei 2015
Betreft :
Reactie op verzoek tot internet consultatie
onderwerp : Versterking
Arbodienstverlening zoals voorgesteld middels
wijzigingen in de Arbowet
1. Directe aanleiding
Directe aanleiding tot dit korte commentaar van Dat Kan
Anders - bedrijfsartsen is de mogelijkheid tot (internet) consultatie, zoals geboden door Ministerie van Sociale
Zaken - gepubliceerd op 28 april 2015 -
mbt versterken van de arbodienstverlening. Het commentaar is kort en
puntsgewijs geformuleerd.
2. Commentaar op hoofdlijnen: welkome
aanvulling
In hoofdlijnen zijn de voorgestelde wijzigingsvoorstellen
voor de Arbowet als een verbetering aan te merken. Een welkome aanvulling op
staand beleid. De voorstellen zijn in lijn met én een nadere uitwerking van de
kabinetsreactie op het SER advies Betere zorg voor Werkenden zoals verwoord in
haar brief dd 28 januari 2015 over Toekomst Arbeidsgerelateerde zorg.
3. Achteruitkijkend: nog een korte reactie en
waardering van de kabinetsbrief Toekomst Arbeidsgerelateerde Zorg
Het kabinet constateert - in haar brief Toekomst
Arbeidsgerelateerde Zorg van 28 januari 2015 - dat het de SER niet gelukt is om
tot een unaniem en breed gedragen advies over de toekomst van de arbeidsgerelateerde
zorg te komen.
Het kabinet trekt daaruit de conclusie dat zij 'onder deze omstandigheid geen breed draagvlak
voor een stelsel wijziging ziet'.
Een terechte conclusie. Want het stelsel functioneert in
de kern naar behoren redelijk. Dat blijkt ook uit een veelheid van rapportages
en beleidsevaluatie op vrijwel elk relevant beleidsterrein. Over all eindcijfer:
zes plus ? Er zijn/waren dan ook geen
houtsnijdende argumenten voor grote stelselwijzigingen. Daarmee
beëindigde het kabinet ook per direct deze al twee jaar voortmodderende discussie.
Dat Kan Anders is
altijd voorstander geweest van een scenario één- plus - om het in KPMG Plexus
termen te verwoorden. Dat houdt in: aanpassingen en verbeteringen moeten binnen
het raamwerk van het huidige - redelijk goed functionerende - stelsel gezocht
worden.
Achteraf moet worden geconstateerd dat het SER advies niet
alleen een verdeeld, maar vooral ook een onrijp, niet uitgebalanceerd, weinig
realistische advies zonder enige financiële onderbouwing is. Het had een te
hoog tekentafel gehalte. Een gemiste kans van de polder.
Het kabinet besloot daarop het ' vooral praktisch' te
houden middels een aantal concrete maatregelen die de dienstverlening in de
bedrijfsgezondheidszorg en de reguliere zorg moeten verbeteren en waarbij -
heel belangrijk - de werkgever de regie over het verzuim en arbo beleid
behoudt. Een terechte en juiste beleidskeuze in de opinie van Dat Kan Anders.
4. Aangekondigde beleidskeuzes van het kabinet:
meer aandacht voor eigen regie en maatwerk
Het kabinet richt zich in haar nieuwe beleid op de
volgende vier speerpunten, zo valt te lezen in haar wijzigingsvoorstellen:
·
betere arbodienstverlening door meer
betrokkenheid van werknemers
·
meer preventie op het werk
·
het vastleggen
van een basiscontract voor professionele arbodienstverlening en meer
bescherming voor de werknemer
·
betere zorg voor werknemers door goede
samenwerking tussen de reguliere
gezondheidszorg en bedrijfsgezondheidszorg
In de brief van 28 januari 2015 heeft het kabinet de bovenstaande
speerpunten nader uitgewerkt tot de volgende voornemens voor wetswijziging:
·
versterking
van de positie van de preventiemedewerker en samenwerking met
arbodienstverleners;
·
verduidelijken
van de adviserende rol van de bedrijfsarts;
·
het
kunnen consulteren van de bedrijfsarts;
·
ruimte
voor professionele beroepsuitoefening door bedrijfsarts en andere
arbodienstverleners
met taken uit de arboregelgeving;
·
het
basiscontract arbodienstverlening;
·
meer
mogelijkheden voor handhaving op bovenstaande onderwerpen, en toezicht
In zijn algemeenheid een welkome aanvulling op staand
beleid.
Het kabinet verwacht daarbij van het werkveld een grote
mate van 'zelfredzaamheid' en roept op om ' niet af te wachten en zelf
voortvarend aan de slag te gaan'. Met de buzz-woorden: eigen regie en maatwerk.
Of om Kennedy te parafraseren: vraag niet aan de overheid wat zij voor U kan
doen, maar wat U voor haar (en vooral uw eigen bedrijf/dienst kan doen).
Gewoon: aan de slag dus.
Uit haar brief van
28 januari 2015 over Toekomst Arbeidsgerelateerde zorg valt een concrete route
kaart/beleidsagenda voor de korte termijn te distelleren.
De branche organisatie van arbodiensten Oval maakte een
inzichtelijk samenvatting van de belangrijkste punten (zie link: http://www.oval.nl/nieuwscentrum/nieuws/2368-belangrijkste-punten-reactie-kabinet-op-ser-advies-toekomst-arbeidsgerelateerde-zorg)
5. Overblijvende losse eindjes: de second
opinion en melding beroepziekten
§ De
mogelijkheid van second opinion: een overbodige zaak.
In de kabinetsbrief van 28 januari 2015 wordt 'bijna terloops' de extra mogelijkheid van
een second opinion aangedragen. Op de
website van het Ministerie van Sociale Zaken wordt echter deze optie
publicitair breed uitgemeten.
De optie tot second opinion wordt in een bijzin zonder
nader uitwerking slechts aangestipt, terwijl anderzijds wel expliciet gesteld wordt
gemeld dat het ' hier niet de 'second
opinion' (deskundigenoordeel) van het
UWV' wordt bedoeld. ( zie bladzijde 6 van de brief - annotatie 16)
Vraag blijft dus over waarover deze nieuwe optie wel zou
moeten gaan en wat de meerwaarde hiervan is. Deze optie heeft dan ook in het
werkveld tot veel onduidelijkheid, discussie en verwarring geleid.
In de visie van Dat Kan Anders is het creëren van deze
extra mogelijkheid tot second opinion een overbodige zaak, aangezien er nu al
voldoende/afdoende mogelijkheden zijn verschillen van inzicht uit praten en te
slechten. De meerwaarde lijkt (zeer) gering. Het zou juist wellicht contra
productief kunnen uitpakken.
Meldingsprocedure
beroepsziekten: een andere aanpak is noodzakelijk.
Momenteel zijn bedrijfsartsen en arbodiensten wettelijk
verplicht beroepsziekten te melden. Deze regeling blijkt niet te werken. Dat
blijkt uit onderzoek, na onderzoek, na onderzoek.
Lange lijstjes met belemmerende en bevorderende factoren
zijn al jaren beschikbaar. Maar zonder concreet tastbaar resultaat. Zoals ook
weer recentelijk is gebleken uit het handhavings onderzoek van de Inspectie SZW
Versterken Melden Beroepsziekten.
De huidige regeling/monitor is als een kapotte thermometer:
er is elk jaar een uitslag (het zogenaamde BIC rapport), maar de uitslag is
volledig voorspelbaar en heeft dus geen toegevoegde waarde meer.
Maar in de kern komt het erop neer dat deze regeling 'ten
principale' ook niet werkbaar te maken is. De opzet van de huidige regeling
kent namelijk een aantal basale structurele tekortkomingen, zoals:
§ Probleemhouder/eigenaar van een
beroepsziekte meldt nu niet zelf.
De probleemeigenaren
van de beroepsziekten zijn de werkende en werkgever. Deze probleemeigenaren
meldden nu zelf niet (meer), want is het melden van beroepsziekten 'uitbesteed'
aan de arbodienst en bedrijfsarts.
§ Wettelijke regeling zonder sancties
Momenteel zijn arbodiensten (sinds 1993) en bedrijfsartsen
(sinds 2005) wettelijk verplicht beroepsziekten te melden. Naleving daarvan is
'vrijblijvend' , aangezien sanctiemogelijkheden in de regelgeving ontbreken.
§ Definitie beroepsziekte: is niet
discriminerend/onderscheidend genoeg
De NCVB definitie van een beroepsziekte is simpel en
luidt: 'een ziekte of aandoening als gevolg van een belasting die in
overwegende mate in arbeid of arbeidsomstandigheden heeft plaats gevonden'
Deze definitie is te breed en te inclusief geformuleerd
en dus te vaag en te multi interpretabel om in de praktijk
'discriminerend/onderscheidend' genoeg te kunnen werken.
De oplossing:
verander juridisch en institutioneel kader
De oplossing is niet ingewikkeld.
1. Verander
meldingsprocedure
Probleemeigenaar van de
beroepsziekte, te weten werkgever/werknemer/werkende meldden zelf
beroepsziekte. Niet bij het NCVB, maar bij de Inspectie Szw. Vergelijkbaar aan
de huidige regeling Arbeidsongevallen
2. Innoveer de
monitor beroepsziekte bij het NCVB
Het NCVB is nu teveel old school. Innoveer. De bezem er
door. Suggesties zijn er in overvloed al gedaan. Zoals door de Oval: fact
finding door objectief, representatief en periodiek dossieronderzoek.
3. Schade en compensatie - innoveer ook hier
Een achtergebleven terrein. Ook hier is al uitgebreid
onderzoek naar gedaan ( zie SER advies - Stelsel veilig en gezond werken ).
Veel nuttige suggesties ter verbetering zijn naar voren gebracht
Verwijzingen
1. Dat Kan Anders
http://denieuwebedrijfsarts.blogspot.nl/2014/10/nieuwe-beroepsorganisatie-voor-de.html
2. link naar internet consultatie
https://www.internetconsultatie.nl/versterken_arbodienstverlening
3. Nieuw Ser
plan zet bedrijfsgezondheidszorg op zijn kop
http://medischcontact.artsennet.nl/Opinie/Blogs/Dolf-Algra/Bericht-Dolf-Algra/144939/Nieuw-SERplan-zet-bedrijfsgezondheidszorg-op-zijn-kop-Dolf-Algra.htm
4. SER advies - geen chocola van te maken
http://medischcontact.artsennet.nl/Opinie/Blogs/Dolf-Algra/Bericht-Dolf-Algra/146306/SERadvies-geen-chocola-van-te-maken-Dolf-Algra.htm
5. Over het
verplicht melden van beroepsziekten
http://denieuwebedrijfsarts.blogspot.nl/2013/12/over-het-verplicht-melden-van.html
6. Ecorys onderzoek beroepsziekten
http://www.consultancy.nl/nieuws/ecorys-management-van-beroepsziekten-kan-beter
7. Beroepsziekten in Cijfers - BIC rapport - NCVB
http://beroepsziekten.nl/beroepsziekten-cijfers-2014-en-arbobalans
8. Inspectie SZW rapport Versterken melden
beroepsziekten
http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vjm27bcxihv2?ctx=vii1dqsa6yzs
9. Oval voorstel:
https://www.maetisardyn.nl/sites/default/files/nieuws/downloads/statement_oval_beroepsziekten_definitief.pdf
9. Melden van
arbeidsongeval
http://www.inspectieszw.nl/contact/arbeidsongeval_melden/
10. Ser advies stelsel gezond en veilig werken
https://www.ser.nl/nl/publicaties/adviezen/2010-2019/2012/stelsel-gezond-en-veilig-werken.aspx
Geen opmerkingen:
Een reactie posten