dinsdag 18 oktober 2011

De toekomst van de professional: Neem bijvoorbeeld de bedrijfsarts


De toekomst van de professional; neem bijvoorbeeld de bedrijfsarts

Het schuurt en kraakt tussen de professional en zijn/haar management. Niets teveel gezegd daarover in arbo land.

Ook de arbowereld is net als de wereld van de advocatuur, notariaat, accountants, organisatie adviseurs, makelaars, it consultants, bankiers een wereld van professionals.

Hoe ontwikkelt die wereld zich ?

De laatste jaren wordt ook daar veel onderzoek naar verricht.
Interessant voor de bedrijfsarts- zowel vanuit eigen perspectief als die voor zijn klanten cq organisaties.

Een bekende onderzoeker is Frank Kwakman ( Nyenrode)

Frank Kwakman schreef zijn eerste boekje voor professionals al in 2005. Het ging over de volgende zeven marketingwetten:
1. vraag je af hoe onderscheidend je bent
2. claim je eigen plek in het weiland
3. bepaal de juiste acquisitie strategie
4. investeer in klanten die waarde creeëren
5. lever meer dan alleen goed werk
6. maak jezelf uniek en gevraagd
7. doe vooral waar je goed in bent

kortom: doe vooral ook aan personal branding

Kwakman onderscheid eigenlijk een vijftal competenties voor de nieuwe professional:
1. bovenvakinhoudelijke competenties: competenties waarmee het initiele vakgebeid beter tot zijn recht komt, zoals adviesvaardigheid, projectmanagement en persoonlijke presentatie
2. klant - en branche gerichtheid: ontwikkelen van echte interesse voor klanten en branches om gesprekspartner te kunnen zijn bij voor klanten essentiële business issues
3. personal branding: keuzes maken in je professionele loopbaan om zichtbaarder te zijn op de markt en tegelijk je professionele ontwikkeling een gerichte impuls te geven
4. commerciële affiniteit: ondernemerschap, vermogen om te netwerken en ambitie om een bijdrage te leveren aan de commerciële inspanning van het bedrijf waar je als professional (voor) werkt
5. stijlflexibiliteit:kunnen werken in steeds wisselende combinaties van teams, coallities en belangen, zowel extern als intern gericht en in verschillende rollen



Lees verder:
Professional Services Firms - van Frank Kwakman, waarin hij een model beschrijft op welke negen punten een professionele organisatie kan worden aangestuurd. Erg handig omdat model eens los te laten op de arbodienst.

het negen punten model ziet er als volgt uit:
de basis is
1. positionering
deze is afhankelijk van
2. service aanbod
3. marktbenadering en
4. professionals
samenkomend in nummer 5: opdrachtuitvoering
versterkt door
6. kennispositie
7. reputatie
8. winstgevendheid
levert: nummer negen: groeiperspectief

google: inaugurele rede professional service firms frank kwakman
http://www.google.nl/search?q=inaugurele+rede+professional+services+firms+frank+kwakman&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Geen opmerkingen:

Een reactie posten